Jako marketéři před sebou máte těžký úkol. Jak dokážete zákazníkům, že jim daný produkt nebo služba bude skutečně k užitku? Předtím než spustíte jakoukoliv kampaň nebo napíšete jedinou čárku, musíte nejprve tuto hodnotu identifikovat.
Jak zjistit co vaši zákazníci vnímají jako užitečné?
Skoro v každé knize nebo článku o marketingu se dozvíte, že je důležité, abyste vždy byli zákazníkům „užiteční“ a přinášeli jim hodnotné informace. Platí to nejen pro content marketing, ale také SEO nebo e-commerce.
Jak však zjistíte, co vaši zákazníci vnímají jako hodnotnou informaci nebo službu?
Základem je nasbírat co nejkvalitnější data o svých zákaznících. Proto se také vytváří marketingové persony, což jsou fiktivní postavy vašich ideálních zákazníků vytvořené podle dat a informací, které už o svých zákaznících máte.
V B2B se více využívá customer value model (CVM), který finančně vyjadřuje hodnotu toho, co dodavatel dělá nebo může udělat pro své zákazníky.
Co jsou to „elements of value“?
Důkladná znalost vašich zákazníků vám pomůže identifikovat jak jim váš produkt nebo služba může být užitečná. Je důležité se také zaměřit, co to „hodnota (ang. value)“ vlastně je. Článek v Harvard Business Review identifikuje 4 hlavní kategorie:
· funkční (např. kvalita, šetří čas, redukuje riziko)
· emocionální (např. sentimentalita, zábava, estetika)
· život měnící (např. dodává naději, motivace, sounáležitost)
· společenský dopad (sebetranscendence)
Podle tohoto článku rostou firmy, které mají výborné výsledky na 4 a více aspektech (elements of value), až 4x rychleji. Asi vás nepřekvapí, že kvalita je jeden z prvků, který stojí za největší spokojeností zákazníků.
Důležitost jednotlivých aspektů se pak liší podle odvětví. Hodí se také zaměřit na vaši konkurenci. V kterých oblastech si nevedou dobře? Dokážete v nich být lepší?
To, co vnímáte jako užitečné vy, se může vymykat tomu, co vnímají za hodnotné vaši zákazníci. Zjistěte si proto, co je podle nich nejdůležitější v rámci vašeho odvětví a postupně se vylepšujte v jednotlivých oblastech.
Přidat komentář