Pokud se řadíte mezi e-shopy, poskytujete služby nebo se pokoušíte prorazit v oblasti marketingu, základy copywritingu a tvorby prodejních textů se vám zaručeně budou hodit. Jak tedy psát a co mít při tvorbě textů a článků na paměti?
Zapomeňte na to, co jste se naučili ve škole
Škola lidi nepřipraví na svět byznysu. To je snad jasné nám všem. Samozřejmě, gramatika je nadmíru důležitá, protože pravopisné chyby okamžitě zničí vaši důvěryhodnost. Nicméně, není ani zdaleka jediným faktorem.
Na akademické psaní, které znáte ze seminárek nebo diplomových prací, raději okamžitě zapomeňte. Pro svou značku ho nevyužijete. A pokud ano, pravděpodobně potenciální zákazníky k smrti unudíte.
Každá značka má svůj vlastní hlas a aby byla úspěšná, musí být autentická. Copywriting proto není o pravidlech, je o jejich porušování. Stačí mít na paměti, že to, co vám češtinářka vtloukala do hlavy během studia, není guideline na copywriting.
Poznejte svou cílovou skupinu
Když tvoříme texty, v první řadě musíme vědět, pro koho vlastně píšeme. Jsou vaší cílovkou maminky na mateřské, sedmnáctiletí teenageři, sportovci nebo senioři? Každou ze skupin musíte oslovit jinak. Různí potenciální zákazníci se nacházejí v různých životních fázích. Teenageři řeší převážně sebe a své lásky, kdežto maminky se zaměřují na zdraví a spokojenost svých ratolestí. Zatímco se sportovní typy snaží vypracovat a zlepšit po fyzické, případně i osobnostní stránce a vyplnit svůj čas co nejefektivněji, senioři hledají způsoby, jak relaxovat, trávit volné chvíle či vylepšit své zdraví.
Každá cílová skupina vyznává jiné hodnoty. A tyto hodnoty by měly čišet z vašich textů. Spolu s tím, samozřejmě, souvisí i komunikační tón. Teenagerům a sportovcům budete tykat, maminky a senioři pravděpodobně ocení vykání. Proto si při průzkumu cílovky dejte načas. Vypracujte si co nejpodrobnější profil dokonalého zákazníka a pište texty pro něj.
Používejte emoce
Podívejte se na velké značky. Apple, Coca-Cola, Nike. Využívají emoce v jednom kuse. Proč? Odpověď je jednoduchá. Emoce prodávají. Nezáleží na tom, co prodáváte, ale jaký pocit je s vaší značkou spojen. Neprodávejte ergonomické nosítko, prodávejte zdraví. Nenabízejte lidem sportovní legíny, nabídněte jim sebevědomí.
Pokud nevíte, jak na to, udělejte si seznam problémů, které váš produkt nebo služba řeší. Ke každému problému přiřaďte emoci. A pak mluvte o benefitech a o tom, jak se váš potenciální zákazník bude díky jednotlivým benefitům cítit.
…a odstavce
I vzhled textu je důležitý. Záleží na výběru fontu a alfou a omegou jsou také odstavce. Nikomu se nechce číst obrovské shluky textů. Proto text čleňte do odstavců, používejte nadpisy a podnadpisy. Stejně jako v baru či na byznys mítinku, i v copywritingu na prvním dojmu záleží.
Zahrňte do článku call-to-action
Jaký je cíl vašeho textu? Chcete, aby si lidé koupili produkt, službu, aby se přihlásili k newsletteru, shlédli webinář? Zahrňte do textu Call-to-action a vyzvěte zákazníka, aby cíl naplnil. Při Call-to-action se vyhýbejte trpnému rodu a využívejte raději ten činný, který je úspěšnější.
Že vám copywriting stále nic neříká a jednoduše nedokážete texty uchopit za správný konec? Ať už řešíte content marketing či správu sociálních sítí, obraťte se na zkušenou marketingovou agenturu a domluvte si konzultaci.
Přidat komentář